Michiel from Mad Pack builds a better world in Zandkasteel

Michiel van Agterberg is in januari met z’n team bij ons ingetrokken in een nieuw kantoor, waar hij met zijn bedrijf Mad Pack duurzame merken helpt groeien. Marketeers moeten een bepaalde verantwoordelijkheid nemen als het aan hem ligt. Voor zijn eigen bedrijf staat plezier boven groei, maar ook hij heeft concrete plannen voor komende jaren. Daar past deze nieuwe stek bij. We willen er alles over weten.

Waar kunnen we jou voor bellen?

“Voor een vaste partner voor je marketing, design én website. We werken bij Mad Pack graag langdurig met verschillende merken samen, doen alle soorten marketing en zijn vooral data-gericht. Sinds vorig jaar hebben we Brendly onder onze vleugels genomen en zijn we ook gespecialiseerd in het bouwen van WordPress websites met een uniek, gepersonaliseerd ontwerp zonder dat onze klanten hier de hoofdprijs voor neerleggen.”


Waarom besloot je te gaan ondernemen?

“Ten eerste heb ik moeite met autoriteit. Ik bewandel graag mijn eigen pad. Tijdens mijn eerste baan na mijn grafische studie had ik een collega marketeer die voor zichzelf begon. Ik wilde wel met ‘m mee, maar dan ook echt instappen. Hij was een stuk ouder dan ik en al gauw merkte ik dat we beide een hele andere kijk op marketing hadden. Ik had het idee dat het anders en beter kon, dus besloot ik mijn eigen bureau te starten. En nu zijn we zeven jaar verder.”


Je focust op duurzame merken, wat versta je hieronder?

“Toekomstgericht noem ik het liever. We helpen allerlei merken die de wereld op hun manier beter maken, zowel B2C als B2B en NGO’s. Aan duurzaamheid kleeft vooral milieu, maar wij werken daarnaast ook graag voor bedrijven die goed doen voor mensen en processen.”


Waar komt die motivatie vandaan?

“Ik geloof dat je met consumentengedrag de wereld verandert. Als consument alleen heb je niet veel macht, maar wel samen. Als marketeers zijn we verantwoordelijk voor het in de markt zetten van merken en het sturen van dat consumentengedrag. Daarom kies ik er bewust voor alleen klanten te hebben die de wereld een betere plek maken. We hebben als marketeers in het kapitalistische systeem een bepaalde functie en als het aan mij ligt moeten we vanuit normen en waarden keuzes maken waar we onze tijd en energie in stoppen.”


Steek je hier ook tijd in op andere manieren?

“Zeker. Met Mad Pack hebben we bijvoorbeeld een platform opgericht: Duurzame Alternatieven. Daar geven we betere opties voor producten die we dagelijks gebruiken. Denk aan tabletten in plaats van een tube tandpasta die niet gerecycled wordt. En zo zijn er nog duizenden dingen waar je niet meteen bij stilstaat, maar er wel een verschil mee maakt. We helpen graag aan die bewustwording.”


Zou je hierin een uitzondering maken wat betreft klanten?

“Dat doen we niet. Als Shell morgen langskomt voor
een gigantische campagne dan zeggen we gewoon nee.”


Nee-zeggen hoort er dus ook bij?

“Dat klopt, ik kan dat doen en dat is een luxepositie. Voor mij is het ook vooral belangrijk om met klanten te werken die we heel erg leuk vinden. Dat staat boven bedrijfsgroei.”


Over bedrijfsgroei gesproken, wat is een doel voor dit jaar?

“We zijn nu met een team van zes en dat is heel fijn. Het voelt als een vriendengroep die zaken doet. Maar om praktische redenen, bijvoorbeeld vakanties, wil ik dit jaar een nieuwe collega erbij.”


En voor langere termijn?

“Het plan is om binnen vijf jaar te verdubbelen. Maar rustig aan, want het is belangrijk om de sfeer te houden zoals die nu is.”


Helpt jullie nieuwe kantoor in Zandkasteel hierbij?

“Zeker. Na veel rondgezworven te hebben tussen verschillende kantoren, zitten we hier goed. In het gebouw kun je groeien en dan hoeft dat niet per se meteen in ruimte te zijn. Het toffe is dat je naast je eigen kantoor, zoveel extra kantoor hebt. Er is een hele straat waar je overal kunt neerploffen om te werken of overleggen.”


Is dat ook waarom je voor ons pand koos?

"Ja, die flexibele opzet is heel interessant voor ons. Want we werken graag deels hybride en deels op kantoor. Maar ook zeker het interieur. Ik heb niet voor niets een design agency. Met mijn liefde voor design sprak het pand me aan. Het concept is helemaal uitgewerkt en dat zie je aan alles.”


Hoe reageren klanten die langskomen?

“Ons kantoor zit wat verderop, dus we halen klanten op bij de balie en lopen samen een stuk door het pand. Dat is altijd meteen een leuke gespreksopener. Ze vinden het spraakmakend. Bijna iedereen kent het gebouw ook al wel, of kent iemand die er gewerkt heeft omdat het zo iconisch is.”


Wat is het tofste project wat je tot nu toe hier hebt gedaan?

“Dat zijn er meerdere. We hebben nu vaak wat grotere website-projecten en die zijn complexer. We kijken dan bijvoorbeeld ook hoe we de marketing hierop gaan inrichten. Sinds we in Zandkasteel zitten doen we altijd de kick-off voor zo’n project met de klant op kantoor in een van de meetingrooms. Dat is echt heel vet. Het zijn inspirerende ruimtes en alles wordt goed verzorgd. Een leuke manier om een project te starten.”


Om ‘m af te sluiten: je favoriete plek in het gebouw?

“Ik wissel nu steeds en vind dat nou juist zo leuk. Het houdt je fris.”